Monday, November 2, 2009

Ada ke cara lain nak bagi faham buku yang susah?

Membaca adalah satu habit yang seronok.. Baca untuk faham dan baca untuk terima bulat2 dengan cara menghafal mana lagi bekesan? Pernah tak korang terpaksa struggle baca walaupun korang tak faham? Apa korang buat? kalau cara aku..aku perlahankan cara pembacaan je. Faktor utama aku baca macam tu sebab aku nak tangkap dari pelbagi sudut apa yang cuba disampaikan..Contoh, buku yang tidak boleh rush macam subjek mikroprosesor dan mikropengawal..aku bagi satu contoh satu dari ayat dia:-

What does the following instruction do?

LDAB #$FF

Answer:
It is an extended addressing mode. This content from an address which has content #$FF which are loaded and copied to the ACCB.

ha..ini lah faktor isi yang membuatkan aku membaca lambat..aku yakin dalam kursus korang kurang2 mesti ada satu buku yang korang terpaksa memperlahankan kelajuan korang untuk korang follow isi dia..memerlukan kajian yang terperinci sebelum faham..baru boleh catch up..apa perasaan korang bila korang mendapat markah full mark dalam ujian matematik?mesti korang rasa bangga dan rasa puas apa yang korang usahakan selama ini telah membuahkan hasil..tapi bagi aku fullmark tak cukup confident la mengatakan kita dah pro..nak rasa lagi confident mengatakan kita faham..cuba ajarkan ilmu tu kepada sesiapa..bila diorang dapat faham apa yang korang ajarkan tu dan mendapat riaksi muka yang baik, bermakna memang korang genius la dan boleh jadi sensei dah lepas ni..

5 comments:

AeMcSketch said...

betul...mengajar orang apa yg kita tahu menguatkan lagi daya ingatan dan kefahaman kita.

Kekadang aku tengah ngajar orang pun, aku betulkan kesilapan aku tang tu juga. Kekadang belajar sendri, kita tak nampak kesilapan yg kita buat. Sebab tu study berkumpulan sangat penting.

cthnya ada some istilah computer kita tak tau, kita leh refer pada member yang celik IT. Sama juga dengan memasak. Sapa lagi yang kita nak tanya kalau bukan ngan mak kan? hohoho...

Tapi aku paling stuju ayat ko yg sal baca perlahan-lahan sambil memahamkan apa yang penulis tu cuba menyampaikan . Cara tu, memang berkesan kalau kita nak fahamkan sumthin kita baca tanpa bantuan orang lain.

أمير المكمنين said...

hmm..kalau nak study group aku kena buat revision sorang2 dulu dengan subjek yang nak study denggan group tu sebab sekurang2nya kita dah ada asas untuk berkongsi..

baca lambat kena sabar..tapi kalau dah dapat rasa berbaloi..berapa jam dakwat putih belajar sehari?

AeMcSketch said...

hehe. berapa jam sehari?
DP liat stdy. kalau ada keje atau exam bru DP stdy. tapi mcm situasi DP yg mmg dikelilingi ngn alat2 yg sbhgian drp pembelajarn menjadikan proses pmbljrn lg mudh igt. nama pun student IT, jd kalau dh ari2 mnghdp mende sama tiap2 ari, x stdy pn xpe. haha..

أمير المكمنين said...

bruntung btul jd bdk IT..dpt men tenet hari tu pn da kira study..haha

أمير المكمنين said...

*hari-hari