Friday, August 21, 2009

Bulan Ramadhan Tingkatkan Amalan

Esok dah nak puasa..tak sangka aku dapat jugak menjalani ibadah puasa sekali lagi..untuk umur aku yang dah menjangkau 20 thn ni..aku bersyukur kepada Allah sebab aku masih lagi bernyawa untuk sama-sama menjalankan ibadah puasa bersama saudara terdekat..harap bulan puasa ni tak da lah aktiviti2 yg kurangkan pahala puasa hendaknya..huhu kenapa aku cakap macam tu? itu sekadar nak mengingati diri aku sahaja..ye la..kadang2 tu kita mmg tak sedar atau buat2 tak sedar kita telah membuat aktiviti2 yang tak berfaedah pun macam menonton TV drama venezuela pukul 3.30 ptg tv3..video dari file pelik2 atau rancangan siri korea kadang2 mana boleh percaya sangat tu..justeru marilah bersama kita menghndari diri kita dari dosa dan kita tingkatkan amalan pahala di bulan Ramadahan ini.."Selamat Menjalani Ibadah Puasa.."



Untuk malam yang pertama hari ini aku terawikh kat Surau Istiqlal surau taman aku tu walopun time tu hujan renyai2 jugak tak kisah la..pastu tak sangka pulak ada tetamu istimewa yang datang..beliau ialah Ir Mohamad Nizar Jamaluddin..aku taw pun lepas terbaca satu memo kat depan pintu surau tu..dia yg jadi imam dan bagi sikit tazkirah untuk sembahyang tarawikh tadi..tazkirah beliau pasal orang melayu yang sangat rajin dan bersemangat berpuasa tapi malas bersembahyang fadhu..dari pandangan aku la.. dia mmg tak sombong langsung..dia datang bersahaja je dengan berkopiah, baju melayu dan kain pelekat dia..satu sikap yang aku sendiri respect la..sempat jugak aku berjabat tangan dengan beliau..


Ir Mohamad Nizar(gambar lama)

No comments: